Kritikan matka koulunkäynnin ohjaajaksi

Kun Kritika neljä vuotta sitten tuli Intiasta Suomeen, hänelle oli selvää, että maan kieli ja paikallinen kulttuuri kannattaa opetella. Sillä tavalla voisi asettua uuteen maahan ja löytää siellä oma paikkansa. Kritika ei halunnut turvautua englantiin, vaan valitsi keskittyä uuden kielen oppimiseen. Hän tiesi myös, että ilman suomalaista tutkintoa olisi vaikeaa saada töitä. Näin siitäkin huolimatta, että Kritikalla oli jo liiketalouden ja henkilöstöhallinnon korkeakoulututkinnot kotimaastaan.

Kotoutumiskoulutuksessa Kritika pääsi hyvään alkuun suomen kielen oppimisessa, ja opinnot jatkuivat Laajasalon opistossa Työelämän suomea -kurssilla. Siellä keskustelut opinto-ohjaajan kanssa innostivat hakemaan kasvatus- ja ohjausalan ammattiopintoihin. Uuden alan opiskelu suomen kielellä ei ollut ihan helppoa, mutta sinnikkyys, päämäärätietoisuus ja oppimisen ilo auttoivat tavoitteen saavuttamisessa.  Vain reilussa vuodessa hän valmistui koulunkäynnin ohjaajaksi.
”On aina parempi kysyä ja puhua kuin olla hiljaa virheiden tekemisen pelossa”, Kritika sanoo.

Opinnot Laajasalon opistossa etenivät käytännönläheisesti. Kaksi päivää viikossa opiskeltiin opistolla lähiopetuksessa ja kolme päivää opittiin työpaikalla. Kritika tutustui alan käytännön työhön ensin iltapäiväkerhossa ja sitten alkuopetuksessa. Toisin kuin voisi luulla, koulunkäynninohjaajan työssä tärkeintä ei ole täydellinen kielitaito, vaan kyky olla aidosti läsnä ja kuunnella.

”Sanat eivät ole ainoa tapa viestiä, sillä ohjaaja viestii koko kehollaan – katseella, ilmeillä ja äänensävyllä.”
Ennen valmistumistaan Kritika oli hakenut kymmeniä työpaikkoja tuloksetta. Valmistumisen jälkeen hän pääsi useaan työhaastatteluun ja sai työtarjouksen kahdesta eri paikasta. Työsopimus allekirjoitettiin vain pari viikkoa valmistumisen jälkeen. Oppiminen jatkuu työelämässä.

Laajasalon opisto jäi Kritikan mieleen paitsi kauniista ja rauhallisesta ympäristöstä, myös ystävällisistä ja kannustavista opettajista sekä opiston hyvästä ilmapiiristä. Opinnot etenivät selkeän rakenteen mukaan, mutta oppitunneilla oli paljon tilaa keskustelulle. Se kehitti ammattiosaamisen lisäksi kielitaitoa.

Avoin mieli, sinnikkyys ja halu oppia auttavat alkuun uudessa kotimaassa.